koszty e-sport

PayPal we współpracy z SuperData publikuje raport dotyczący rynku esportowego w Polsce.

Raport, który został przygotowany przez SuperData i PayPal dotyczy rynku EMEA, czyli obejmuje Europę, Bliski Wschód i Afrykę. Pod uwagę wzięto dane z 21 krajów m.in. Polska, Rosja, Czechy, Grecja, Węgry. Na ich podstawie uzyskanych danych przygotowana została ocena rynku esportowego w danym kraju oraz prognozę na najbliższe dwa lata.

Jak podaje raport najbardziej dochodowym rynkiem w regionie EMEA jest rynek rosyjski. W 2017 roku zysk szacowano na 38 milionów $.  Prognozuje się że do roku 2019 jego wartość ma wzrosnąć o  40%.

 

Źródło:  https://esportbiz.pl/2018/03/24/paypal-i-superdata-ponownie-o-esporcie-analizujemy-rynek-polski-rosyjski-grecji-czeski-i-wegierski-analiza/

 

 

 

 

 

 

 

Na drugim miejscu znajdują się kraje skandynawskie: Szwecja z 31 milionami $ dochodu oraz Dania z 22 milionami $ dochodu w 2017 roku. Polska na tej liście plasuje się w czołówce, z dochodem szacowanym na ponad 10 milionów $ w 2017 roku. Do 2019 dochód ma wzrosnąć o 39% i osiągnąć prawie 14,5 miliona.

 

Źródło:  https://esportbiz.pl/2018/03/24/paypal-i-superdata-ponownie-o-esporcie-analizujemy-rynek-polski-rosyjski-grecji-czeski-i-wegierski-analiza/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaś Czechy wygenerowały w zeszłym roku dochód na poziomie 3 milionów $, ale dynamika wzrostu jest bardzo podobna do Polski. W 2019 roku Czechy mają rosnąć trochę szybciej niż Polska i osiągnąć szacowany dochód na poziomie około 4,5 miliona $ (wzrost o 42% w porównaniu do 2017 roku).

Źródło:  https://esportbiz.pl/2018/03/24/paypal-i-superdata-ponownie-o-esporcie-analizujemy-rynek-polski-rosyjski-grecji-czeski-i-wegierski-analiza/

 

Podział osób interesujących się esportem ze względu na płeć pokazuje nam że prawie co piąta kobieta w Polsce miała kontakt z tematem esportu co jest dość imponujące ponieważ w pozostałych krajach poddanym badaniu to mężczyźni zwykle stanowili 80% zainteresowanych tematem esportu.

Źródło:  https://esportbiz.pl/2018/03/24/paypal-i-superdata-ponownie-o-esporcie-analizujemy-rynek-polski-rosyjski-grecji-czeski-i-wegierski-analiza/

 

Dla porównania podział procentowy w Rosji i Czechach

Podział na grupy wiekowe osób zainteresowanych tematem esportu. W 2018 roku szacowano że w Polsce jest ponad milion odbiorców sportów elektronicznych z czego 43 % stanowi grupa ludzi w przedziale wiekowym od 18 do 24 lat i aż 27 % stanowią gracze w wieku od 25 do 34 lat. Jak widać zainteresowanie tematem esportu nie jest tylko zarezerwowane na najmłodszych.

Źródło:  https://esportbiz.pl/2018/03/24/paypal-i-superdata-ponownie-o-esporcie-analizujemy-rynek-polski-rosyjski-grecji-czeski-i-wegierski-analiza/

 

W kwestii beneficjentów ciężko szczegółowo określić kto i ile zarabia na esporcie. Oprócz organizatorów, sponsorów, profesjonalnych graczy, platformy streamujące i szeregu ludzi, którzy pracujących na rzecz esportu jest niezliczona ilość. Szacować można że największe zarobki z imprez jak i samych rozgrywek zgarniają profesjonalne drużyny ale nie znane są zarobki organizatorów jak i zarówno sponsorów. Esport się rozwija nieustannie co zwiększa jego dochodowość i zainteresowanie coraz większej liczbie odbiorców.

Na portalu Red Bull można przeczytać obszerny artykuł na temat przeprowadzonego raportu Kantar Millward Brown w którym m.in. przedstawiono najbardziej dochodowe gry w środowisku e-sportowym. Całe badanie zostało przeprowadzone przy użyciu metody CATI. Wykonano telefony do 2000 Polaków z najróżniejszych regionów Polski w wieku od 15 wzwyż.

Źródło:  https://www.redbull.com/pl-pl/wielkie-badanie-esportu-w-polsce-raport-kantar-millward-brown

Jak widać na powyższym rysunku oczywiście najpopularniejszą grą esportową jest CS:GO co potwierdza fakt że ponad 50% populacji graczy grało i oglądało tą grę. Bardzo dużym zainteresowaniem bez wątpienia cieszy się jedna z najbardziej znanych na świecie grier MOBA czyli Leauge of Legends gdzie jeden na dziesięciu Polaków miał styczność z tą grą. Obecność Fify18 w tym wykazie gier esportowych tłumaczona jest przez autrów raportu tym że:

„Czy mamy pewność, że respondenci w przypadku Fify mówili o esporcie, a nie o tym, że po prostu grają w nią na konsoli? Raczej nie. Osoby które wskazywały, że tylko grają to raczej gamerzy.”

Na świecie prezentuję się to troche nieco inaczej. W TOP 5 gier znajduję się aż trzy, które są popularne w Polsce.

Źródło:  https://www.esportsearnings.com/games

W kwestii zarobków pro graczy wygląda to następująco:

Źródło:  https://www.esportsearnings.com/players

Jak widać całkowite zarobki przekraczają próg 4 milionów dolarów amerykańskich co jest wielką sumą. Ciekawostką jest że to zestawienie TOP 100 do pozycji 39 zamykają gracze Doty 2 co czyni z niej najbardziej dochodową grę na świecie w esporcie. W zestawieniu nie zabrakło również Polaków. Na pozycji 96 możemy znaleźć profesjonalnego gracza CS:GO Filipa „neo” Kubskiego z dorobkiem 583 428,17 $ oraz Wiktora „Taz” Wojtasa na pozycji 99 z dorobkiem 568 870,92 $.

Źródło:  https://www.esportsearnings.com/players

Na tle światowym zarobki w Polsce na pewno odstają sporą różnicą ale W Europie już to tak źle nie wygląda. W zestawieniu światowym zajmujemy 14 lokatę pod względem zarobków w esporcie.

Źródło:  https://www.esportsearnings.com/countries