szkoły e-sportu

Pierwszą szkołą średnią w Polsce, która rozpoczęła kształcenie w kierunku e-sportu była ZSTiO w Kędzierzynie Koźlu w 2015 roku. W związku z rosnącym zainteresowaniem tą tematyką od tamtego czasu na utworzenie profili poświęconych rozwijaniem umiejętności w zakresie e-sportu zdecydowało się kolejne 37 szkół.

 

Jak przebiega organizacja zajęć w takich klasach? Oczywistym jest, że uczniowie nie spędzają wszystkich godzin przed komputerem grając w gry. Przykładowo, program zajęć profilu „Tworzenie gier i e-sport” PZS w Redzie poza typowymi przedmiotami takimi jak matematyka czy historia przewiduje treningi oraz zajęcia teoretyczne e-sportowe w wymiarze obowiązkowej godziny w tygodniu oraz 2 godzin dodatkowych. Z 30 osobowej klasy rekrutowanych jest 15 uczniów dzielonych na trzy 5-osobowe drużyny e-sportowe: „turniejowe” oraz dwie drużyny rezerwy, między którymi uczniowie są przenoszeni w zależności od aktualnej formy. Z informacji na stronie wynika, że rozgrywki prowadzone są grach League Of Legends oraz Counter Strike: Global Offensive. Uczniowie uczestniczą w wydarzeniach e-sportowych oraz mają spotkania z psychologiem [2].

 

Inną placówką ukierunkowaną na rozgrywki e-sportowe jest V Liceum Ogólnokształcące w Katowicach, które tworząc odpowiednie klasy nawiązało, podobnie jak wiele innych szkół, współpracę ze Stowarzyszeniem Sportów Elektronicznych „eSports Association”. Stowarzyszenie to zajmuje się m.in. wspieraniem podmiotów w opracowaniu odpowiedniego programu nauczania oraz organizacją wydarzenia sportowego Edu Esport Cup w którym drużyny mogą rywalizować na poziomie międzyszkolnym [3][4].

Aby zmotywować uczniów do nauki, dostęp do treningów mają ci uczniowie, którzy nie zaniedbują edukacji z pozostałych przedmiotów. Jak powiedział w rozmowie z Gazetą Wyborczą Grzegorz Hubka, nauczyciel informatyki „Uczeń może na nie wrócić dopiero, gdy poprawi oceny” [5].  Ponadto szkoła oferuje przedmioty uzupełniające, do wyboru Projektowanie gier komputerowych i organizacja eventów e-sportowych lub Języki programowania.

 

Uczniowie Zespołu Szkół w Bielsku-Białej, ZDZ w Katowicach mogą rozwijać swoje umiejętności gry w ramach kierunku kształcenia Technik informatyk, specjalizacja e-sport. Jak relacjonuje szczegółowo dla portalu esportnow.pl [6] jeden z uczniów, Michał „Husse” Gluza organizacja zajęć przebiega w następujący sposób: „Na początku roku prowadzący zajęcia e-sportowe zorganizował ankietę która pozwoliła na podział grup. Były tam pytania związane z grami, ale także z naszym ogólnym nastawieniem do e-sportu, sportu tradycyjnego, naszych relacji z rodzicami itp. Taki wstępny podział pozwolił na zorganizowanie 4 grup. Następnie przez kilka tygodni trenowaliśmy ze sobą w obrębie tychże grup. Po pewnym czasie sytuacja się wyklarowała (oczywiście skład poszczególnych grup ulegał co jakiś czas drobnym zmianom) i na podstawie naszych opinii oraz prowadzącego powstały cztery drużyny. Udało się stworzyć dwa zespoły LoL-a i dwa CS-a. Pozostałe osoby trenują indywidualnie w FIFA’ę, StarCrafta II i Heartstone’a.”.

Na treningi zostały zaplanowane obowiązkowe dwie godziny w tygodniu. Na tych zajęciach uczniowie mają również możliwość wspólnej analizy meczów, zarówno profesjonalistów jak i ich własnych. Oprócz tego, opiekun zespołów co tydzień przesyła podopiecznym dokument z dokładnie rozpisanym planem treningowym, przeznaczonym do realizacji w ramach pracy domowej. Zespoły są oceniane za wykonywane treningi, wyniki meczy turniejowych oraz testy praktyczne gdzie sprawdzane jest opanowanie poszczególnych aspektów rozgrywki, jak „rzucanie smoke’ów, ustawienie drużyny, wywiązywanie się z naszych ról, rotowanie, mądre skracanie pozycji”.

 

Co ze szkołami wyższymi? Okazuje się, że ich oferta na chwilę obecną jest znacznie skromniejsza. Zainteresowani e-sportem mogą wybierać spośród ofert dwóch uczelni: AWF w Katowicach oraz Sopockiej Szkoły Wyższej. Propozycja pierwszej z nich to studia podyplomowe zaoczne na kierunku „Zarządzenie e-sportem” trwające dwa semestry [7]. Co ważne, zajęcia są prowadzone przez członków takich organizacji jak: ESL, eSports Association, eMinePro, sawik.tv, ELIGA, Piast Gliwice Esports, Legia eSports, FantasyExpo oraz Gameset. Jak podaje strona uczelni, program studiów składa się z takich przedmiotów jak:

 

  • komunikacja i kreowanie wizerunku na rynku e-sportu
  • miejsce e-sportu w organizacjach sportowych
  • programowanie zajęć e-sportowych w szkołach
  • zarządzanie strategiczne i operacyjne w e-sporcie
  • organizacja i przygotowanie treningu e-sportowego
  • organizacja wydarzeń e-sportowych

 

Ofertę SSW również stanowią studia podyplomowe na kierunku „Zarządzenie e-sportem” [8]. Studenci  w trakcie zajęć będą mieli możliwość zapoznania się takimi aspektami e-sportu jak struktury ligowe, systemy ocen graczy w poszczególnych grach, ekonomia (koszty sprzętu, uczestnictwa w imprezach, zarobki), strategie biznesowe, budowanie wizerunku zespołów (PR), rozwój umiejętności miękkich czy wreszcie kwestie związane z prawem własności intelektualnej.

 

Źródła:

[1]. https://sgesport.pl/ile-mamy-szkol-z-innowacja-e-sportowa-kto-uczy-jak-to-wyglada/

[2]. http://zspreda.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1127:technik-cyfrowych-procesow-graficznych-klasa-e-sportowa&catid=57:grafika-komputerowa&Itemid=168

[3]. http://esportsassociation.pl/oldsite/

[4]. https://www.facebook.com/esportsassociation/

[5]. http://katowice.wyborcza.pl/katowice/7,35063,24463638,e-sport-w-katowicach-to-nie-tylko-intel-extreme-masters-to.html

[6]. https://esportnow.pl/esport/wyglada-nauka-klasie-e-sportowej/

[7]. https://www.awf.katowice.pl/aktualnosci/studia-podyplomowe-zarzadzanie-e-sportem

[8]. https://www.ssw-sopot.pl/zarzadzanie-e-sportem/